11 mld na Program Kolej Plus

/
6 mins read

Zapewne wielu z nas miło wspomina podróże pociągiem w czasach dzieciństwa. Osobiście uwielbiałam pociągi piętrowe i doskonale pamiętam te wyścigi na górne piętro…

Niestety obraz kolei po rządach PO-PSL nie pozostawiał złudzeń. Komisja Europejska jednoznacznie oceniła, że modernizacja polskiej kolei jest niezadowalająca. Pomimo dużych nakładów, również z funduszy unijnych funkcjonowanie transportu szynowego pozostawiało wiele do życzenia. Raport potwierdza, że przez lata rządów koalicji PO-PSL polska kolej była zaniedbana i traktowana gorzej niż transport drogowy… Uważam, że transport kolejowy odgrywa w Polsce znaczną rolę i powinien się rozwijać. Aby naprawić wieloletnie zaniedbania naszych poprzedników powstał Program Kolej Plus.

Głównym celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program ten skierowany jest przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Dlatego niezmiernie się cieszę, że do II etapu Programu Kolej Plus zostało złożonych 47 wniosków wraz z przygotowaną dokumentacją studiów planistyczno-prognostycznych. PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały 34 projekty, które zostaną zrealizowane. W Wielkopolsce zakwalifikowało się aż 5 projektów, z czego 2 są w moim okręgu. Wspierałam oba projekty na etapie powstawania wniosków i z pewnością wesprę też ich realizację.

Z radością przyjęłam wiadomość, że Program pozwoli na powrót pociągów do Międzychodu, który obecnie pozbawiony jest pociągów pasażerskich. Projekt zakłada rewitalizację linii 368, prowadzącej z Szamotuł przez Sieraków do Międzychodu. W Szamotułach linia ta łączy się z magistralą Poznań – Szczecin, która jest aktualnie modernizowana. Na trasie znaleźć się mają przystanki: Międzychód Główny, Międzychód Letnisko, Kłosowice, Sieraków, Chrzypsko Wielkie, Nojewo, Ostroróg, Szczepankowo, Szamotuły Zachód i Szamotuły. Myślę, że to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców tych miejscowości, gdyż otrzymają kolejną możliwość na dojazd do pracy czy szkoły. W projekcie zamieszczono również pociągi kursujące w relacji Międzychód – Poznań. Z założeń wynika, że pasażerów ma wozić 12 par pociągów na dobę. Trzymam kciuki za szybką realizację odbudowy tej właśnie linii kolejowej. Wiem, że dla mieszkańców jest ona ważna i potrzebna.

Z taką samą radością przyjęłam wiadomość, że do Programu zakwalifikował się też projekt, który ma przywrócić połączenia pasażerskie do stolicy powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego, które Czarnków stracił w 1993 roku. Projekt zakłada rewitalizację i przystosowanie do ruchu pasażerskiego aż dwóch linii kolejowych, a więc 390 na odcinku od Czarnkowa do przystanku Bzowo Goraj, a także linii 236, od Bzowa Goraju do Wągrowca przez Rogoźno Wielkopolskie. Pozwoli to na utworzenie ciągu Czarnków – Rogoźno Wielkopolskie – Wągrowiec – Poznań. Planowane jest uruchomienie 10 par pociągów na dobę w relacji Czarnków – Rogożno – Wągrowiec – Poznań lub Czarnków – Rogoźno – Poznań z przesiadką w Obornikach. Przewidziano obsługę na minimum 10 przystankach. Są to: Czarnków, Czarnków Zachodni, Bzowo Goraj, Lubasz k. Czarnkowa, Jędrzejewo Wlkp.; Połajewo, Ryczywół, Rogoźno Wielkopolskie (tutaj przewidziano modernizację stacji), Runowo k. Wągrowca oraz Wągrowiec Zachód. Pod kolejne 10 przygotowano rezerwę terenową: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie oraz Wiatrowiec. Podobnie jak w przypadku Międzychodu uważam, że przywrócenie połączeń dla tego regionu ma ogromne znaczenie dla jego mieszkańców.

Cieszę się, że moje działania mogą być skuteczne. Jestem przekonana, że obie inwestycje są bardzo ważne z punktu widzenia potrzeb mieszkańców i regionu w zakresie codziennych dojazdów do szkół i miejsc pracy czy dojazdów do Poznania, stolicy naszego województwa.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Poprzedni

Następny

Na PUE ZUS jest już wniosek o RKO dla uchodźców z Ukrainy

Ostatnie z

Nasze Mamy

Dziś Dzień Matki. Wspominamy nasze Mamy, które odeszły, odwiedzamy te nadal nam towarzyszące. Pani Ewa: Najmilsze

Akcja Kredka…

Przez cały maj we filiach Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Wolsztyn – w Obrze i Starym

Pod lipą

Pod taką pewnie lipa zasiadał Jan Kochanowski i zapraszał swoich gości. Dla tej lipy warto pojechać

0 0.00